Skapar nya kunskaper värde i företaget?
30. Skapar nya kunskaper värde i företaget?
Att nyanställa är svårt. Det ställs stora krav på lönsamhet i företagen idag. Det råder ingen tvekan om att nya kunskaper, dvs. unga nyanställda, skapar värde i företag.
De unga nyanställdas kunskaper måste dock kunna kommersialiseras.
Jag vill förklara i en förenklad modell.
Efter en nyanställning blir kunskaperna till färdigheter. Den nyanställde kan då skapa värde i företaget. Värdeskapandet tillfredsställer den nyanställdes inre drivkraft. Motivation och entusiasm uppstår.
En äldre anställd har färdigheter som bygger på äldre gångbara kunskaper för företaget. MEN! Den äldre anställda har erfarenheter och nätverk från långvarig verksamhet i företaget. Något som inte går att köpa för pengar.
Den dag organisationen bestämmer sig för att arbeta flödesorienterat, i team, kommer kunskapsöverföring mellan de yngre och äldre börja ske helt automatiskt. Detta i båda riktningar.
Att de äldre medarbetarna i företaget får nya kunskaper och den nyanställde får ta del av erfarenheter är fantastiskt och dessutom gratis. Vad som inte är gratis, är att sparka äldre erfarna kompetenta medarbetare, och låta de nyanställda göra dyrbara misstag i onödan. Gör man sig av med äldre medarbetare, försvinner också värdefulla kontakter.
Har du frågor, kontakta mig.